Jumaat, 28 Februari 2014

teruje akakkkkk...



 Assalam semua....
akk teruje sangat dik oiiii
mana tak nya ..kalau blogger terkenal terjah blog akk...
ehhhh malu pun ada ..ye la akk ni bukan nya blogger tegar yang sentiasa ada ceta2 yg menarik utk di baca...hanya suka2 je...
tapi bila  http://redmummy.com/  terjah blog akk..wahhhh teruje sangat...
tq RedMummy...
mulanya akk hanya bertanya satu soalan je kat cik puan diva dia..bila mana 
beliau membuka kepada sesiapa sahaja untuk bertanya apa jua soalan di blognya....
akk pun apa lagi...cuba  nasib la kan..
hehehehe...
macamana la akk nak jadi macam diva ni ye...
nak update pn malas...ateeee...
 


 sumber dr en.google...tq..


sumber dr en.google..tq..

akk Geb.. / odah
hanya suka2 je...

Khamis, 20 Februari 2014

sakitnya.....


 


Assalammualaikum semua....

ni tengah menanggung sakit yang amat2 ni...
kat situ la kau nak tumbuh..
takde tempat lain ke ..
punya la payah nak basuh muka...
berpinar kepala kalau terlanggar..kau tau tak...
 lama dah tak kena macam ni...
sakit satu kepala...
berdenyut2...
cepat la kau pergi..
tak sanggup dah...

 








korang nampak tak...
nampak mcm kecik..tapi hakikatnya..
bukan mudah...
adoiiiii...punya beso idung akk dik oiii...
siap berkilat lagi..jauh dah nampak dah...


ok...tu je nak ceta...
bye...

Rabu, 12 Februari 2014

Gadis Jolobu...









 Ko jolobak ko jolbo
 Tuai padi tigo tangkai
 Kalau kono komat jolobu
Tak mati badan menghasai
 Gurindam dulu dulu jangan ponah dipotikai
 Tak tahu tanyo dulu jangan goma memandai mandai
 Yoooo..yeee...kejolobak ko jolbo..yeeee...
 Kisai eh bermulo, mulut ughang kampong
 Kisah ramai gadis cantik kek jolobu berkampung
 Ughang luar datang  nak cari'an joki
 Lain pulak jadi eh terpikek nak buek bini
 Tapi silap, kono komat sampai tinggalkan keluargo
 Kopit bawah kotiak bini tanggungjawab lupo
 Omak ayah rindu tapi dio buek bodoh
 Dah takdo nak monyosa monangih dopan kubur aiii
 Ko jolobak ko jolbu
 Tuai padi tigo tangkai
 Kalau kono komat jolobu
 Tak mati badan menghasai
 Gurindam dulu dulu jangan ponah dipotikai
 Tak tahu tanyo dulu jangan goma memandai mandai
 Ughang luar salah tafsir koba gadih kito bahayo
 Lopeh coghai semuo ghoto jadi milik dio
 Jangan salah anggap,napo lobihkan pompuan
 Sobab laki boleh hidup kalau campak dalam hutan
 Zaman dah boghubah, adat ditolan zaman
 Dah takdo mewaghisi coghito bertauladan
 Apotah laie, mengaku ughang nogori
 Bilo tanyo suku mano nak jawab pun tak ghoti
 Poie tanyo omak, poie tanyo uwan
 Kok takdo kosompatan buleh tanyo kawan kawan
 Aktiviti bergurindam tolah lonyap dilupokan
 Sebagai suatu warisan
 Ko jolobak ko jolbu
 Tuai padi tigo tangkai
 Kalau kono komat jolobu
 Tak mati badan menghasai
 Gurindam dulu dulu jangan ponah dipotikai
 Tak tahu tanyo dulu jangan goma memandai mandai
 Ko jolobak ko jolbu
 Tuai padi tigo tangkai
 Kalau kono komat jolobu
 Tak mati badan menghasai
 Gurindam dulu dulu jangan ponah dipotikai
 Tak tahu tanyo dulu jangan goma memandai mandai
 Wak wak makan padi si lomang dalam buluh
 Kok dah dapek yang dicari jangan terlansung semayang subuh
 Ayam berkokok umah ponghulu itu tando haghi nak siang
 Kok dah dapek oghang jolobu tak sabar nunggu malam ko siang
 Wak wak makan padi si lomang dalam buluh
 Kok dah dapek yang dicari jangan terlansung semayang subuh
 Ayam berkokok umah ponghulu itu tando haghi nak siang
Kok dah dapek oghang jolobu tak sabar nunggu malam ko siang
 Ughang luar salah tafsir koba gadih kito bahayo
 Lopeh coghai semuo ghoto jadi milik dio
 Jangan salah anggap, napo lobihkan pompuan
 Sobab laki boleh hidup kalau campak dalam hutan
 Zaman dah boghubah, adat ditolan zaman
 Dah takdo mewaghisi coghito bertauladan
 Apotah laie, mengaku ughang nogori
 Bilo tanyo suku mano nak jawab pun tak ghoti
 Poie tanyo omak, poie tanyo uwan
 Kok takdo kosompatan buleh tanyo kawan kawan
 Aktiviti bergurindam tolah lonyap dilupokan
 sebagai suatu warisan
 Ko jolobak ko jolbu
 Tuai padi tigo tangkai
 Kalau kono komat jolobu
 Tak mati badan menghasai
 Gurindam dulu dulu jangan ponah dipotikai
 Tak tahu tanyo dulu jangan goma memandai mandai
 Ko jolobak ko jolbu
 Tuai padi tigo tangkai
 Kalau kono komat jolobu
 Tak mati badan menghasai
 Gurindam dulu dulu jangan ponah dipotikai
 Tak tahu tanyo dulu jangan goma memandai mandai

Selasa, 11 Februari 2014

Sekadar Peringatan Bersama



Untuk Suami...Renungkanlah
Pernikahan @ Perkahwinan menyingkap tabir rahsia, isteri yang kamu nikahi
tidaklah semulia Khadijah..
tidaklah seteguh Aishah..pun
tidaklah setabah Fatimah
Jesteru isterimu hanyalah wanita akhir zaman yang punya cita2 utk menjadi selohah..
Pernikahan @ perkahwinan mengajar kita kewajiban bersama..
Isteri menjadi tanah..Suami langit penaungnya
Isteri ladang tanaman...suami pemajanya
Isteri kiasan ternakan...suami gembalanya
Isteri adalah murid...suami mursyidnya
Isteri bagaikan anak kecil...suami tempat bermanjanya
Saat isteri menjadi madu...kamu teguklah sepuasnya
Seketika isteri menjadi racun...kamulah penawarnya
seandainya isterimu tulangnya bengkak...berhati-hatilah meluruskannya..

Pernikahan @ Perkahwinan menginsafkan kita, perlunya iman & taqwa
Untuk belajar meniti sabar & redha pada ALLAH ..
kerana memiliki isteri yang tidak sehebat mana
Jesteru..kamu akan tersentak dari alpa
Kamu bukanlahSaidina Ali Karamallah..
Cuma seorang suami akhir zaman yang berusaha
Menjadi suami yang soleh....

Untuk Isteri....Renungkanlah...
Perkahwinan/Pernikahan membuka tabir rahsia....Suami yang kamu nikahi..
Tidaklah semulia Muhammad SAW...
Tidaklah setaqwa Ibrahim..pun
Tidaklah setabah Ayob...
Ataupun segagah Musa...
Apa lagi setampan Yusuf...
Jesteru suamimu hanyalah..
Lelaki akhir zaman yang punya cita-cita...
membangunkan keturunan yang soleh...

Pernikahan @ perkahwinan mengajar kita kewajiban bersama..
Suami menjadi pelindung ..kamu pemhuninya
Suami adalah nahkoda kapal..kamu pengemudinya
Suami bagaikan pelakon yang nakal..kamulah penonton kenakalannya
Saat suami menjadi raja..kamu nikmati anggur singgahsananya
Seketika suami menjadi bisa..kamulah penawarnya
Seandainya suami bengis lagi lancang kata-katanya..sabar memperingatinya

Pernikahan @ perkahwinan mengajar kita perlunya iman dan taqwa
untuk belajar  meniti sabar dan redha kepada ALLAH
Kerana tidak memiliki suami yang tidak segagah mana..
Jesteru kamu akan tersentak dari alpa..
Yang kamu bukanlah Khatijah..
Yang begitu sempurna didalam menjaga rumahtagga
Pun bukanlah Hajar yang setia dalam sengsara
Kamu hanyalah wanita akhir zaman..
Yang cuba berusaha menjadi wanita solehah..




Akk Geb / Odah
sentiasa berusaha utk jd yg terbaik...
Insyaallah..


Khamis, 6 Februari 2014

Restoren Rakyat 1 Malaysia







PUTRAJAYA - Sebagai galakan kepada orang ramai di pusat pentadbiran negara di sini berbelanja secara berhemah, Presiden Perbadanan Putrajaya Tan Sri Aseh Che Mat mengunjungi Restoran Rakyat 1Malaysia di Taman Seri Empangan, di Presint 5, hari ini untuk menikmati makan tengah hari menu 1Malaysia.
 
Bersama kira-kira 200 orang jemputan, Aseh makan tengah hari beramai-ramai di restoran itu, dengan memilih menu 1Malaysia yang disediakan.
 
Dengan bayaran serendah RM5, mereka menikmati makan tengah hari dengan satu lauk pilihan dan sayur serta minuman.
 
Hidangan itu disediakan kepada orang ramai antara pukul 12 tengah hari dan 2 petang, bermula hari ini.
 
Aseh berkata, inisiatif yang digerakkan oleh Perbadanan Putrajaya dengan kerjasama pengusaha restoran itu bertujuan membantu orang ramai, terutama penjawat awam yang bekerja di sini, menikmati makan tengah hari yang amat memuaskan pada kadar bayaran cukup berpatutan.
 
Menurutnya setakat ini hanya restoran di Taman Seri Empangan itu yang menawarkan Menu 1Malaysia untuk makan tengah hari di Putrajaya, dan pihak perbadanan amat menggalakkan lebih banyak restoran di sini mengambil bahagian dalam menawarkan menu 1Malaysia kepada pelanggan. - Bernama


Menu 1Malaysia


Restoran Rakyat 1Malaysia mula beroperasi di Taman Seri Empangan, Presint 5 Putrajaya mulai 4 Februari 2014. Pelbagai pilihan menu menarik disediakan dengan harga RM5.00 sahaja dari jam 11.00 pagi hingga 3.00 petang pada setiap hari. 

Untuk memudahkan pengunjung dari setiap jabatan kerajaan di Putrajaya, bas Nadi Putra disediakan setiap hari bermula jam 12 tengahari dan akan melalui setiap hentian bas di setiap kompleks kerajaan bermula di Kompleks A, B, C, D, E dan seterusnya melalui Persiaran Perdana dari Presint 2 ke Presint 4 dan seterusnya ke Restoran Rakyat 1Malaysia di Presint 5.
Jom kita p makan ramai2....jangan sampai2 sana lauknya habis sudah la ye...
 
akk odah..
lapar la plak...
 
  

Rabu, 5 Februari 2014

Sekadar Perkongsian Bersama...




 Surah Al-Fatihah





 Ayat Kursi





 Doa Qunut




Bacaan Antara 2 sujud

Kak Odah / akk Geb
cuba baiki diri menjadi sebaik mungkin....
Insyaallah...