Rabu, 9 November 2011

jatuh.....

salam kekawan semua....
anda sihat semuanya hari ni....
Akk nak bagitau satu hal....akk dah jatuh
jatuh...
JATUH...
jATuH....



bukan yang jatuh di atas tu..tapi macam yang kat bawah ni....
huhuhuhuhu....





betui....
semalam akk jatuh kat bilik air kat opis...
masa tu dah pukui 2.30 ptg...
sebenarnya akk dah dah sihat dari malam hari tu lagi...
akk selsema dan ada la demam sikit n sakit kepala...
so...akk lewat la nak solat hari tu
sebabnya akk layan mata dulu(tido)
masa tu akk sorang2 je kat dalam bilik air..
selesai je akk ambil air sembahyang akk nak pusing pakai selipar.
tah mcmana kaki akk dah sempat pakai selipar terus 
tergelincir
terduduk
terlentang
oiiii mak oiiii
sakitnya bontot akk
tak boleh nak bangun..
masa tu akk harap ada org masuk bilik air tapi hampa..
bila ok sikit akk pelan2 bangun
nasib boleh bangun...
akk jalan pelan2 terus pergi solat
masa tu akk masih tahan sakit lagi....
akk tipon si chinta...konon2nya nak ngadu sakit la
biasa la kan kita balik kena...
tak hati-hati la
itu la..ini la...
akk pun letak tipon...
akk rasa makin lama makin sakit...
akk nekad balik keje terus pegi PUSRAWI kat jln Ipoh...
dalam perjalanan dari Putrajaya ke Pusrawi tu si Chinta tipon ajak akk g klinik
akk kata tak payah la..akk terus balik rumah akk kata...
(merajuk la kononnya..yela..)
mungkin si Chinta baru sedar yang akk ni sakit
akk pegi la sorang2 ke klinik ..nasib tak ada orang masa kat klinik tu..
jadi sekejap je la akk dapat rawatan...
akk terus balik rumah
masa tu badan akk memang dah sakit bangat...
tapi akk tahankan jugak...
akk masak meehoon s'pore untuk anak2 akk...
masa akk masak si Chinta tipon tanya akk nak g klinik tak..selamba akk kata akk dah balik pun...
malas la akk nak ajak dia...
tak nak nyusah kan orang selagi akk boleh..akk cuba buat sendiri
(edisi merajuk..hahahaha)
habis memasak akk telan ubat terus akk masuk tido
akk pesan dengan anak2, akk nak tido kalau nak makan akk dah siap kan ..
jangan kacau ibu..ibu tak sihat....
pukui 1.30 mlm akk bangun kemas2 ape yang patut...
siapkan bahan2 nak memasak subuh nanti..gosok baju...
basuh baju...
pukui 3.00 tengah malam akk telan ubat lagi terus sambung tido....
sedar2  pukui 6.00 pagi....
masih sempat untuk masak...
badan...masih sakit lagi...
okay....
nak rehat jap....

Akk geb
fobia jap nak masuk bilik air...

Jumaat, 4 November 2011

ABAH AKK...

Semalam tengah syok akk tido pada waktu rehat....tetiba tipon bunyi.....tertera nama abah kat skrin tipon...abah bagtau dia dah boleh kuar hspital petang tu dan dia suruh akk datang jemput dia..sebenarnya ayah akk dah kuar hospital yang masuk mula2 hari tu...30/10/2011 hari tu masuk balik hospital untuk buat MRI pada 31/10/2011..tapi dek kerana kesilapan teknik pada pihak HUKM...maka tak dapat la buat MRI tu...akk pun malas la nak kata ape...ye la dah tau kita ada temujanji..patutnya pihat berkenaan lebih maklum la ..kat mana pesakit tu telah dimasukkan..ni tidak tpon wad lama(yg masuk mula2) boleh kan diorang kata pesakit tu takde..itu je jawapannya..tak la diorang bertanya kat wad2 yang lain...sudahnya duduk saje la orang tua tu kat hospital..
Semalam dia tpon suruh ambik ..maka akk pun pegi la...mula tu akk jemput emak n kakak akk kat Sg. Besi dan terus pegi hospital...sampai sana lebih kurang pukui 3.00pm...ingatkan dah siap la segala bil..rupa2nya belum lagi..dok menunggu dalam setengah jam dapat la akk bil tu..akk n kakak akk pun pergi la ke tingkat bawah sekali untuk settlekan bil n ambik ubat....sebelum turun tu akk tengok ayah akk mengigil..akk tanya abah demam ke..dia diam je..kakak akk pegi jumpa cik misi bagitau dan mintak ubat deman...lepas tu akk pn terus pegi settlekan bil tadi...
dah selesai semua akk suruh kakak akk ambil kerusiroda utk abah akk dan suruh dia naik dulu sebab akk nak ambil ubat dulu...selesai ambil ubat akk naik semula ke wad...nampak saje kelibat akk...kakak akk terus kata abah tak boleh keluar lagi..demamnya tinggi sangat...
abah akk mengigil atas katil...lepas tu siap muntah lagi...banyak pulak tu...kelam kabut  doktor n cik misi sekejap..tambah kalut sebab abah akk dah  di discharge dari hspital sebab semua bil2 dah settle...jadinya?????.....
setelah semua doktor berbincang akhirnya diorang tak bagi abah akk kuar...tapi akk terpaksa pergi daftar semula kat tempat akk settle bil tadi..akk pun pergi la...orang kat tempat daftar tu pn terkejut ...ye la tadi dah settle bil nak kuar la ni daftar semula..nak buat macamana akk kata...
sampai la ke malam abah akk muntah sampai 4 ke 5 kali...sampai lemah badannya...kena la masuk air....
abah akk mintak sorang tunggu dia...kami sepakat anak kakak aku tunggu (si faiz)...akk tengok pn abah lemah sesangat badannya...bila kami tengok dia dah ok sikit, muntah pun dah takde...dia pun dah letih agaknya...baru boleh tido...
pukul 8.00mlm baru la akk brgerak balik..hantar kakak n mak balik dulu dan terus balik ke rumah....
Sampai rumah si chinta dah sampai dulu..sebenarnya masa akk kat hospital tu akk tpon si chinta suruh datang sebab kami ni semua pempuan..nak angkat abah tak daya...si chinta datang naik  moto je..tu yang bila balik  dia sampai rumah dulu tu...
terima kasih buat si chinta kerana datang....
faiz dgn atoknya..
6.00am tadi akk tipon kakak akk...tanya kan abah akk mlm tadi mcmana..kakak akk kata pukul 11.00 mlm tu dia suruh faiz(anak kakak) balik..sebabnya dia kata dia dah ok....

11.00am akk tipon kakak lagi , dia kata dia baru balik dari hospital..dia kata abah nampak ok..cuma demam dia tu ada lagi...tapi tak tinggi mcm semalam la...tapi makan masih lagi tak lalu..dia takde selera katanya...

Akk harap abah akan cepat sembuh dan boleh keluar hospital cepat..boleh la sambut aidiladha bersama-sama kat ruamah kakak akk nanti...
INSYAALLAH.....

Selasa, 1 November 2011

serawa kuining.......sedapnya.....

Selamat malam...
la ni pkui 12.37am...
mata tak mau tido...tekak ni masih terasa-rasa serawa buah kuining...
korang tau tak / kenal tak buah kuining..ala yang ada bau2 bacang dengan buah bacang tu...tapi kuining lagi sedap rasanya....
buah tu kakak akk yang bagi masa cuti depavalli ari tu...akk ambik la 4 bj..ingat kan dah tak elok lagi sebab dah lamakan...bila akk kupas elok lagi terus akk buat serawa...
korang n tau ke serawa tu ape?....
Serawa tu buah kuining tu diracik/cincang dadu pas tu di perap sekejap dgn gula pasir....
lepas tu masukkan santan kelapa....tapi disebabkan dh malam..malas nak cari kelapa..akk pakai susu cair je
ok gak not so bad...very nice...lepas tu bubuh ketulan ais bagi dia sejuk....
yum..yum...yum..sedapnya....
ka kita layan gambar biar korang terliur...


buah kuining yang telah dikupas....

gaul dgn gula pasir (jgn manis sgt..buah tu dh manis)

perap sekejap

setelah di campur dgn susu cair....

tambah ketul ais...eemmmmm sedapnya...
gambar akk makan serawa u tak sempat dah nak snap ye..dah tak hirau ape pn dah...layannnn je la...


kuining??????
korang ada????????????....