Sabtu, 23 Julai 2011

Happy Bday To Me...23/07/2011... .


Today is my bday....so......
happy bday to me....
happy bday to me...
happy bday to me....
happy bday to me...





Tu je nak bagitau hari ni...
ok...bye..akk gebu ada keje nak buat....

Isnin, 18 Julai 2011

kalau ibu dah menjerit.....

salam kembali...

korang biasa menjerit tak...
alaaa tak kisah la menjerit macamana pun...
kalau dah jadi ibu ni memang biasa la menjerit..betui tak...kalau dulu masa bujang2 (anak dara lagi) cntrol ayu oooo...cakap pun perlahan..dengar tak dengar je...kalau dulu anak dara mana boleh cakap kuat2..gelak kuat2..mesti kena piat dengan mak..
tapi bila dah kahwin ..ada anak yang ramai lelaki..lagi la..mulut pun dah pot pet pot per asyik membebel..
nak buat macamana kan...tak kira la lelaki ke pempuan ke..
kaum ibu la ni dah ramai yang pergi kursus dengan tarzan...belajar macamana nak menjerit..hahahhaha
tapi tak semua kaum ibu yang kena belajar menjerit,..ada jugak yang tak payah menjerit , anak2 dah tau tugasan masing-masing..tu bagi yang anak2 yang mendengar kata...bagi yang anak2 yang satu dua kali cakap pun buat tak reti je..macamana?..nak kena jerit baru nak buat..tak ke sakit jiwa...
akk geb ni pun dah biasa menjerit..orang kat sekeliling pun dah biasa dengar jeritan akk..hahahaha...anak2 akk semuanya dengar kata..tu pun kalau dah ibunya ni menjerit la...hahahaha..nak mandi pun kena jerit kalau tak  leka depan tv @ komputer...
ibu  - p la mandi sat lagi nak magrib
anak- jap lagi bu..
5 minit kemudian
ibu  -  p la mandi sat lagi ayah balik, ayah nak mandi lak..nanti ayah bising..
         (rumah flat bilik air satu kn)
anak-jap lagi bu..sikit lagi nak abis
ibu   - p kla mandi awai2.tak la gaduh2 rebut bilik air(nada sikit tinggi)
anak-ok..ok..(tapi tak bergerak pun dari depan tv)
si ibu hilang sabar
ibu - P MANDI SEKARANG JUGAK...TUTUP TV..TUTUP KOMPUTER!!!!!!!!!!

baru kelamkabut capai tuala masing2..sudahnya bergaduh sesama sendiri dok rebut bilik air...
ermmmmm anak...anak...anak...
ni situasi yang biasa kan....

tapi hari sabtu yang lepas akk geb menjerit kuat tau..dah tu bukan kat rumah pulak tu......
masa tu kat Open Universiti Malaysia kat PJ...akk parking keta kat dalam..dekat tempat akk menjual.
kunci keta ada pada anak akk yang no-3..namanya shahrul izhar tapi akk geb panggil di aisy. baru 13th
masa akk dok leka mengemas barang2 nak balik...tiba2 akk dengar bunyi berdecittt kuat sangat...akk tengok keta akk berundur ke belakang...akk geb pun menjerit tak hingat yang akk kat tempat orang..ye la mana taknya tiba2 keta berundur..rupa2nya si aisy yg undurkan keta tu..Masyaallah..punya la kecut perut akk masa tu..mana pernah dia bawak keta sebelum ni..akk pun tak pernah benarkan dia bawak pun ..dia pun tak pernah mintak pun..tapi hari tu dia buat satu benda yg buat akk betui2 terkejut beruk(sian beruk tu) akk bukan takut ape..

satu, akk takut kalau masa dia undur tu ada orang kat belakang keta tu..
        YA ALLAH..tak dapat akk bayang   kan..

dua, akk takut jadi ape2 pada dia..ye la benda nak jadikan...adoiiii aiiii..

tiga, akk takut ape2 jadi pada keta akk (hehehehehe....tak lah)

akk punya bebel kat dia lepas tu...dia dok diam je..mungkin dia tau dia brsalah.tapi akk fikir balik..akk rasa macam bangga la pulak bukan ape..sebenarnya dia ada semangat nak mencuba sebenarnya..berani mencuba..tapi akk tak boleh la tunjuk kat dia yang akk bangga sebenarnya ..akk kena la bagitau dia benda yang dia buat tu salah...biar dia paham...akk pun dah warning dia jangan buat benda2 tu lain kali..



anjat boboi tau...
Akk Geb berundur dulu..

Jumaat, 15 Julai 2011

Doa seorang ibu...

salam bertemu semula
hahahaha  dah sebulan ye...
lama nya tak update belog ni...
tak update bukan bermakna akk tak bukak belog akk tapi jejari halus mulus tulus akk ni ha...
malas nak mengetuk-ngetuk keyboard...

kekawan blogger semua macamana..semua sihat..suami sihat..anak-anak sihat?
la ni macam-macam penyakit ada...kalau dulu kita kurang dengar orang kena penyakit2 seperti kancer ni..
tapi la ni macam2 jenis kancer ada...
mungkin cara pemakanan kita sekarang ni..terlampau banyak fast food...anak2 pulak terdedah dengan makanan-makanan ringan yang tak berkhasiat...
tahun 2006..merupa kan tahun yang betul2 menguji hati seorang ibu...
masa tu akk bertugas di Institut Perakaunan Negara Sabak Bernam (IPN)..anak akk yang sulung (Shahrin Iqmal)masa tu baru tahun 6..semua anak2 akk akk yang jaga masa tu ..ayahnya pulak kat KL..
masa tu akk tak nampak pun perubahan fizikal pada diri Iqmal..masa akk balik ke KL..anak saudara akk ada menegur akk kenapa kepala Iqmal membesar di sebelah kanan...
ia merupa kan benjolan yang tak keras dan tak menyakitkan..
akk tak tunggu lama..trus bawak ke Pusat Perubatan Universiti Malaya(PPUM). masa tu rasanya bulan 12..first time bawak dia terus di rujuk ke doktor pakar...lepas pada tu dia terus buat rawatan susulan hinggalah 5 bulan kemudian dia pada pertengahan bulan 5, satu pembedahan di bahagian kepala dijalankan.
Mulanya akk takut jugak sebab yang nak dibedah tu dibahagian kepala tp doktor tu menyakinkan akk yang tidak ada ape2 akan berlaku...akhirnya akk bersetuju..
sehari sebelum operate, iqmal dah disuruh duduk dalam wad utk memastikan kesihatanya ok..
pagi2 hari keesokannya akk dgn si Chinta datang ke PPUM sbb dia akk dibedah pada pukul 9am..pukul 8 am dia dah di tolak ke dewan pembedahan...masani hanya tuhan je yang tahu hati akk ni,...macam tu jgak iqmal..dapat akk rasakn ketakutan dalam diri dia..air matanya mengalir..akk yakin kn diri nya yang tidak ada ape yang akan berlaku..sedangkan hati akk sendiri tidak tahu ape yang akan terjadi..YA ALLAH...akk iringi dia ke dewan bedah dgn doa supaya semuanya berjalan lancar..airmata akk mengalir tak berhenti walaupun dia dalam dewan bedah..kalau boleh akk nak masuk sekali ke dalam bilik bedah tu..dari pukul 8 am hingga pukul 1 pm..masa yang amat lama akk rasakan...makan minum akk ketepikan..si chinta memujuk supaya akk isi perut takut akk plak yg sakit..akk cuba telan tapi tak boleh..selagi akk tak tau ape kabaran iqmal didalam tu..masa ni hanya akk dengan si chinta je yang ada...tiada kawan..adik beradik..saudaramara..yg hadir buat penguat semangat akk..hanya si chinta dan biras akk sorang saja kak lela..kebetulan dia bekerja di PPUM..terimakasih kak lela yang banyak menolong akk...dia jugak yang bawak akk masuk ke dalam dewan bedah utk melihat keadaan iqmal selepas dia selamat di bedah tapi masih dibawah pengawasan lagi(belum sedar-sepatutnya tak boleh tengok) ) Tuhan saje yang tahu masa akk tngok iqmal..dgn wayar berserabut di baab dan kepala..YA ALLAH kau selamatkan la anak aku...
kini setelah 5 tahun berlalu..alhamdulillah Iqmal sihat seperti biasa. tapi dia selalu komplen kat akk yang matanya sepet sebelah (ternaik sikit) mungkin sebab pembedahan tu..satu lagi dia selalu kata yang skru kat kepala dia macam longgar..walau pun kedengaran macam kelakar tapi akk risu jugak..selepas pembedahan tu masih ada rawatan susulan ..lepas raya ni akk akan bawak dia pegi ke PPUM lagi untuk rawatan lagi..lagi pun sekarang ni dia selalu mengadu yang dia kerap lupa..ape2 yang dia buat dia mudah lupa..hinggakan masa pergi ke sekolah untuk tandatangan repot kad ari tu pun cikgu dia pun mengadu yang Shahrin Iqmal ni mudah lupa ape yang cikgu ajar...ini sesuatu yang membimbangkan...akk memang tak tekan kan sangat bab2 belajar pada dia ni..sebab doktor ada pesan agar jangan bagi dia tekanan...akk tak kisah kalau dia tak pandai dalam bidang akedemik , sebabnya hanya akk yang tahu,...biarla orang nak kata ape pun kata lah..janji dia sihat dan dia ada usaha untuk memajukan diri dia...kalau dia tak berjaya dlm akedemi..mungkin dia boleh berjaya dalam bidang lain..akk tetap akan berdoa untuk anak2 akk supaya semuanya berjaya..walau dalam ape jua bidang..Insyaallah....

sedih masa tulis catatan ni...
huhuhuhuh...