Selasa, 21 Jun 2011

jemputan DiRaja....

salam kembali...
04/06/2011 hari tu semua tau kan Hari Keputeraan Seri Paduka Baginda Yang diPertuan Agong
korang pegi mana hari tu..cutikan semua..
Akk Geb nak nak ceta..tak sangka kan akak geb dapat undangan minum teh kat Istana Negara..
Kelessss gitu....tapi tak dok gambo pun..bukan nya kita suka suki boleh ambik gambo dalam tu..
nanti kena dolat macmana...
saje je nak ceta...tak pernah dapat kan..sape-sape yang rasa akk saja nak tunjuk tu ..memang pun akk nak tunjuk..hahahaa...ye la korang (yg ngate tu la)dah biasa hi-tea2 nikan.akk ni sape la kan..tapi sesekali jd datin ape salahnya kan..asalkan kita berpijak di bumi nyata..paham kan...

ape?..ada yang tak caya...tak pe la..nak buat mcmanakan..tak kn la kita nak paksa orang caya kat kita..tu hak masing2..
ape2 pun layan lah...
Daulat Tuanku...




name akk dgn si chinta ye...




 

sarang tabuan jangan dijolok...

salam semua....
ketemu kita kembali di alam maya ini...
banyak yang nak di tulis....banyak..serius..banyak sangat...
tapi disebabkan kemalasan yang melanda..maka dibiarkan saje
ceritera tu di dalam lubuk sanubari hati ini...tengok la nanti kalau teringat kembali..
mungkin boleh kita berkongsi ceritera tu...
la ni nak ceta pasal benda lain pulak...




cerita pertama
tarikh:09/06/2011(khamis)
lokasi:  Kedai Mamak Dataran Pahlawan(lupa ape namenya..)
           rasanya satu je kedai mamak kat situ..klau tak salah la...
masa:5.30 ptg..(nak minum petang..pekena roti canai..)

-dah penat berjalan2..tekak pun rasa kering je...maka kaki ni terus menuju ke lokasi kejadian...mula2 tu duduk di bahagian luar..akk Geb ajak si Chinta ambil yg belah dalam..sejuk sikit..tengah dok syok pulun roti telur...tiba2 terdengar riuh rendah kat bhgian luar..ada beberapa remaja melayu dok bergaduh sambil baling2 kerusi...dh sampai bukak2 baju..nasib menyebelahi kami sebab bertukar tempat duduk...kalau kami dok kat luar tu tadi mungkin kami dok terkena balingan kerusi tu agak nya..kejadian tu sungguh memalukan kita sebagai rakyat Malaysia dan juga akk Geb sebagai bangsa Melayu kerana kejadian tu turut disaksikan oleh pelancong luar negara.(walaupun mungkin pelancong ni dah biasa benda2 gitu kt negara dia kan)

cerita kedua
tempat & lokasi yang sama

- dah selesai acara mengisi perut..tiba la time masa nak bayar...si chinta bagi duit suruh akk Geb yang bayar sebab dia nak pegi solat dulu..selepas kejadian gaduh-gaduh tadi akk tengok angin tokeh kedai mamak tu semacam je..dia dok marah2 pekerja dia..ye la kalau akak pun marah gak..ye la habis kerusi dia kena baling ahhh lantak dia la la kan..akk pun pegi la kat kaunter nak bayar..masa akk bayar tu si mamak ni ok je la kan..ok la tu..masa tu anak akak yg kedua(Anis) dgn yg bungsu(Alia) nak beli la gula2 kopiko yg ada kat kaunter tu..akk biarkan la dan terus jalan..(diorang pakai duit sendiri)tak lama pas tu si anis datang sambil merungut-rungut..akk pun tanya la..nagape?..dia kata si mamak tu tadi dok marah2 dia sebab dok kira gula2 tu lambat..masa akk tengah bayar, si anis ni ambik sendiri gula2 tu sebabnya si mamak tu dok sibuk kira akk punya lagi pun si anis ni  dah tanya gula2 ni 10 sen berapa..simamak ni jgak yang jawap 10sen = 2 bj..ok..
dahla dia marah2..bagi tak betui..patutnya RM1 dapat 20bj kopiko tapi dia bagi 18 je..(pandai nya dia nak tipukan..) akk kata kat anis ngape tak bgtau  si mamak tu..mybe dia takut kot..akk dengan rasa tak puas hati terus ambil bungusan gula2 tu..pegi kat mamak tu tadi...

akk      :"halooo..ni gula2 10sen berape?..
mamak : kenapa?
akk      :ye la..anak I bagi RM1..patutnya ada 20..ngape U bagi 18 je..nak tipu ye.. 
mamak :mana saya tau dia ambik sendiri (nada sedikit keras)
akk      :U jangan tipu ye..ni anak I ada dia kata U marah2 pas tu U yg bagi gula2 tu..
             (nada lagi tinggi)
mamak :oklah..oklah..berapa tak cukup...(sedikit perlahan..mungkin org lain dok tgok)
akk       :lagi dua biji...satu lagi.ngape U marah anak I..cakap elok2 tak boleh ke..
              ni budak tau..diorang tanya elok2 U nak marah2..(masih nada yg marah)
mamak :saya mana ada marah kakak..saya cakap elok2 jugak(nada lg pelahan)
akk      :ahhh sudah la..kalau mamak tu mamak jugak..blaaa la...


akk dengan anak2 akk terus berlalu meninggal kan mamak tu..masa tu si chinta baru selesai solat(tempat solat tak jauh dr kedai mamak tu..)dia tengok akk Geb bising2..dia tanya ngape akk pun ceta la dgn penuh emosi sambil di sokong oleh anak2 akk..bukan nya akk Geb nak ajar anak2 akak bergaduh di khalayak ramai..tapi kan emosi akk sikit(banyak sebenonya) terganggu bila si mamak tu tadi marah anak akk..bukannya akk kata anak akk tak boleh di tegur @ dimarah..tapi tengok pada keadaan la..si mamak tu tadi mungkin marah sebab kejadian pertama tu..tapi jangan la nak melibat kan orang lain..awak tu berniaga kena la jaga hati pelangan...eeee geram akk tau...lagi satu akk ni bukan jenis nak serang orang suka suki je tau..macam sarang tabuan..kalau kita tak usik sarang nya tabuan tu pun tak serang kita kan..tu la orang kata sarang tabuan jangan di jolok..kalau dah di jolok..makanya jadi macam cta akak tu la...
hambek kau...sape suruh... 



tapi akk marah kejap je tau...
pas tu cool balik...
bukan macam mamak tu..
marah kat orang lain...babitkan orang lain..
ok..

Selasa, 7 Jun 2011

hubungan keluaga...

alloooo aiii...
7/6/2011 dah seminggu tak berblogging...
keletihan..mood pun tak de...
daripada melalut yang bukan-bukan baik la akak mendiam kan diri..
kesibukan yang melampau sekarang ni membuatkan akak tak de masa nak mengadap dan mencoretkan 
ceritera-ceritera untuk teman semua..
bukan nak bagitau yang akak je yang sibuk...mesti korang cakap ..
"alaaa macam dia je yang sibuk ..orang lain tak sibuk..."
tuntutan kehidupan yang serba mencabar ini sekarang membuatkan akak untuk mencari-cari peluang yang mana boleh mengubah kehidupan supaya menjadi lebih sempurna...
membuat ape yang patut..supaya kehidupan & keperluan anak-anak dapat di tunaikan..
Untuk itu akak memulakan kehidupan dengan berniaga kecil-kecilan..
membuat tapai, air soya. berniaga nasi campur di OUM PJ pada hari sabtu dan juga ahad...
itu semua yang membuatkan akak sibuk..tetapi hubungan 
kekeluargaan tetap akak jaga...
seboleh mungkin akak akan luang kan masa untuk keluarga sebelah akak 
dan juga sebelah si chinta...
ape jua majlis akan akak cuba menghadirkan diri..
kerana keluarga adalah satu keutamaan bagi akak..
sejauh mana pun kita pergi..suatu hari nanti tetap keluarga yang kita cari...
.
.
.
.
.
kalau sesibuk mana pun kita...luangkan la masa untuk keluarga kita
oleh itu akak nak istiharkan bahawa 
akak akan bercuti bermula esok hinggala minggu depan...
hahahahaha
nanti kita jumpa lagi ye...
jangan marah...


 akak Geb bercuti..
 bye...

Rabu, 1 Jun 2011

senyum la....

alloooo haiiii...
jumpa lagi ye..sesape yang boring tu di nasihat kan jangan le baca ye...nanti dari boring jadi menyampah pulak..buat dosa je..
pagi ni tadi masa akak Geb nak mai keje..masa turun tangga (rumah flatkan..) akak berselisih la dengan orang atas rumah akak ni..akak geb ni pulak jenis peramah...pantang jumpa orang..jadi nya akak pun lempar kan la senyuman semanis kurma (senyum akak geb memang manis..hahahaha) kat orang tu...pepagi kan ape salah nya..tak kena bayaran pun..orang tu boleh buat tak tau je...hampeh betui la...sebenonya bukan sekali dua dia macam tu..dah selalu akak terkena..tapi tak serik-serik...rupenya bukan dgn akak je dia mcm tu tapi dgn orang lain kat flat tu pun ada yang terkena..alaaa ape la yang nak di sombongkan..sama jugak duduk flat macam akak jugak..keta pun kelisa je..beso lagi keta akak..tak de lebih nya..anak pun akak jugak yang lebih.4 orang,  dia..ada..tak de kan..abis tu ape yang nak menyombong nya...kita duduk satu tempat kan ape la salahnya kalau kita sedekah kan senyuman kat jiran-jiran.. bukan setakat jiran lah..akak kalau jumpa orang..baik kenal ke tidak ke akak akan senyum...tapi jangan la sampai tersenggeh je...nanti orang kata ape pulak...bagi akak la kan tak salah kalau kita tersenyum kat orang..kat TV pun ada disiarkan kempen senyum tu..(walaupn tak ada GG...hahahaha) lagu pun ada "senyum tak perlu kata ape-ape..." dengan senyuman pun kalau orang marah sekali pun boleh "COOL" tau..nak marah pun tak jadi marah..banyak kelebihan senyum ni...
tak salah senyum sesama kita..tak kena bayaran pun...senyum tu pun boleh jadi terapi buat kita ,juga buat orang yang menerima senyuman...kalau hari2 kita senyum kat orang (yg mcm kat atas tu) muka ketat je...lama2 dia mungkin(mungkin la..)akan terpikir.."orang ni selalu senyum kat aku..ape salah aku balas senyum dia" (semoga jadi kenyataan)
senyum seindah suria yang membawa cahya...
senyum la dari hati ..dunia mu berseri...

senyum la dari sekarang...