Sabtu, 31 Disember 2011

selamat datang 2012.....







Tinggal beberapa jam lagi kita akan meninggal kan 2011
bagi akk tahun 2011 banyak meninggalkan kenangan buat akk n keluarga...
tahun 2011 ni juga akk mula berbelog....
walaupn sebelum ni akk banyak membaca blog orang...
walau pan tak seberapa..akak akan cuba buat yang terbaik...
tahun 2011 ni juga menguji kami sekeluarga di mana ayah akk tak sihat dan dimasukkan ke HUKM
ini dugaan paling getir menguji kami..Alhamdulillah kami adik beradik bermuafakat menjaga abah di hsptal..bukan saja kami ..emak dan juga cucu abah juga tak berkira dalam menjaga abah...
apa yang berlaku dapat menambah eratkan hubungan kami sekeluarga
kami sama2 menjaga abah ...
itu lah hikmahnya...
tiap apa yang berlaku tu ada kebaikannya....

akk mengharapkan tahun 2012 ni nanti akan memberikan sinar baru buat kami sekeluraga...
semoga hubungan kami bertambah erat...
di berikan kesihatan yang baik...
di limpahkan rezeki yang murah dan halal
di permudahkan segala urusan
anak- yang soleh dan solehah dan berjaya dalam pelajaran
itu lah harapan akk
pendek kata...
mudah-mudahan 2012 ni akan memberikan yang terbaik untuk kami sekeluarga
semoga Malaysia juga terus aman dan makmur dengan pemerintah yang adil dan berwibawa...
Aminnnnn...............



Jumaat, 30 Disember 2011

Tentang Dhia & Ombak Rindu

Antara kedua nya korang pilih yang mana?
terus terang akk kata akk pilih Tentang Dhia....
sebabnya Tentang Dhia boleh buat akk nangis..
tapi ombak rindu..tak tau tang mana sedihnya..
mungkin akk dah terlebih awal baca buku ceta tu..awal2 kuar dulu akk dah baca..
ape yang ada dalam tu memang la susah nak ikut 100%....
tapi terlalu ringkas... 
tentang dhia lagi sadis...
huhuhuhuhu..lagi2 bab dhia merelakan dirinya di madukan..
tengok muka comel nora yang abis merah mata merah idung menahan tangis lagi buat akk sadiss..
tengok zikir yang mengikut telunjuk omaknya buat akk sakit hati...
pendek kata Tentang Dhia lagi berkesan di hati akk...
sampai la ni masih lagi tersa sedihnya...
yo yo oooo je...
ok...



Khamis, 29 Disember 2011

Tunang adik ku.....

Alllooooo aiiiii
24/12/2011 yang lepas akk n family sebanyak 6 biji keta berangkat ke Simpang Renggam Johor.
walaupun abah akk masa tu masih di hsptal tapi misi kami ke Johor tetap diteruskan sebabnya dah rancang lama dah...abah kata pun teruskan la benda baik jangan di tangguh2...dia kata aku ok tak pe...
Misi kami pergi meminang untuk adik akk bungsu sekali...
Selama ni  mak hanya menerima saja...yang ni la satu2nya kami kena pegi meminang...sebab nya dia lelaki sorang...
Malam tu kami bermalam kat quarters penjara simpang renggam...si Jai(adik akk) dah siap ambik sebiji rumah untuk duduk lepas kahwin nanti...
Hari ahad tu kami pegi ke Kluang untuk acara meminang..
majlis berjalan dengan lancarnya walaupun serba ringkas...orang kata buat syarat je bertunang ni sebab nya raya cina bulan depan berlangsung acara akad nikahnya..tak lama lagi kan....
Sekali lagi nak ke Johor...kena cari baju lagi...kena ikut tema pulak tu...tema ape?,,tungguuuuuu
rahsia..nanti akk ceta lagi..ok...
bonda dgn poksu yg bertunang tu...

ape2 hal bergambo dulu...sebelum pegi


free post....

tak abis-abis....

sesi berbalas pantun...

jangan salah jari...

penonton yg setia...

bersama ipar2 yg mulut laser....

selesai sudah...possing dulu sebelum balik...

sabar menanti hari bahagia.....
layannnnnn............
ada cerita masa kami balik ke KL...nnti akk ceta ye....

Tentang Abah....

Salam  dan selamat pagi semua.....
tiap2 petang akk tengok Tentang Dhia kat hsptal..la ni akk nak ceta Tentang Abah lak...
Akk nak maklumkan yang ayah akk dah kuar hospital hari selasa , 27/12/2011...
Dia masuk hospital pada 10/12/2011..bermakna sebulan lebih....
Walaupun dah keluar hospital...2 hari sekali dia kena pergi klinik berhampiran untuk cuci luka bedahnya...
30/12/2011 ni kena pergi balik ke hspital untuk ujian air kencing..tengok batu karang kat buah pinggangnya
03/01/2012 kena buat fisio..
18/01/2012 rawatan susulan kat klinik orthopedik
19/01/2012 buat scan untuk prostat nya pulak..

La ni abah akk ada kat rumah kakak akk kat Desa Tasik...
Doktor kata abah akk kena pakai tilam angin dan katil khas mcm kat hospital tu...
wilchair pn kena beli....semua sekali dekat2 RM3000 semuanya....
nasib baik la abah akk pencen asekar...jadinya guna kad pesara dia lah...
perubahan yang akk tengok pada ayah akk la ni dia cepat merajuk...kalau kita cakap salah sikit..mesti
dia akan merajuk..
apa apa pn kami akan buat yang terbaik untuk abah...
Insyaallah....

Selasa, 13 Disember 2011

terkini dari akk.....

lama dah akk tak mengupdate belog akk ni....
masa=ada walaupun agak bze la jugak....
idea catatan=banyak yg akk nak nak kongsikan brsama kekawan semua....
mood=ini yang mempengaruhi minda akk...

Hari ni....
pukul 9.00 pagi tadi....
kali yang ke-3 ayah akk di operasi(operate)...
masuk wad 10/11/2011.... la ni 13/12/2011...
dah sebulan lebih dah...dalam masa sebulan ni 
3 kali operation di jalankan....
malam tadi akk jaga dia di HUKM..akk tengok dia resah gelisah...
sampai je akk kat katil dia mlalam tadi..terus dia mengadu kat akk yang dia ni nak di bedah lagi....
"ape la sudahnya aku ni"
sebelum tu akk dah tau yang dia akan di operate..kakak akk dah bgtau...
malam tadi dia tak tidur..kejap ke kiri kejapke kanan..sesekali akk dengar dia mengeluh...
akk tanya nagapa abah...abah sakit ke....
tak lah katanya...
akk pesan kat dia abah tido lah tak usah la pikir sangat....
dia diam je...
sudah nya bacaan tekanan darahnya naik pagi tadi hingga 180....tinggi tu...

akk doakan semoga ayah akk selamat menjalani operation hari ni....
semoga abah kesihatan abah lebih baik lepas ini..
semoga abah lebih kuat mengharungi dugaan di dunia ini...
kami anak2 abah akan sentiasa di sisi abah.....

Doakan abah akk ye....


Rabu, 9 November 2011

jatuh.....

salam kekawan semua....
anda sihat semuanya hari ni....
Akk nak bagitau satu hal....akk dah jatuh
jatuh...
JATUH...
jATuH....



bukan yang jatuh di atas tu..tapi macam yang kat bawah ni....
huhuhuhuhu....





betui....
semalam akk jatuh kat bilik air kat opis...
masa tu dah pukui 2.30 ptg...
sebenarnya akk dah dah sihat dari malam hari tu lagi...
akk selsema dan ada la demam sikit n sakit kepala...
so...akk lewat la nak solat hari tu
sebabnya akk layan mata dulu(tido)
masa tu akk sorang2 je kat dalam bilik air..
selesai je akk ambil air sembahyang akk nak pusing pakai selipar.
tah mcmana kaki akk dah sempat pakai selipar terus 
tergelincir
terduduk
terlentang
oiiii mak oiiii
sakitnya bontot akk
tak boleh nak bangun..
masa tu akk harap ada org masuk bilik air tapi hampa..
bila ok sikit akk pelan2 bangun
nasib boleh bangun...
akk jalan pelan2 terus pergi solat
masa tu akk masih tahan sakit lagi....
akk tipon si chinta...konon2nya nak ngadu sakit la
biasa la kan kita balik kena...
tak hati-hati la
itu la..ini la...
akk pun letak tipon...
akk rasa makin lama makin sakit...
akk nekad balik keje terus pegi PUSRAWI kat jln Ipoh...
dalam perjalanan dari Putrajaya ke Pusrawi tu si Chinta tipon ajak akk g klinik
akk kata tak payah la..akk terus balik rumah akk kata...
(merajuk la kononnya..yela..)
mungkin si Chinta baru sedar yang akk ni sakit
akk pegi la sorang2 ke klinik ..nasib tak ada orang masa kat klinik tu..
jadi sekejap je la akk dapat rawatan...
akk terus balik rumah
masa tu badan akk memang dah sakit bangat...
tapi akk tahankan jugak...
akk masak meehoon s'pore untuk anak2 akk...
masa akk masak si Chinta tipon tanya akk nak g klinik tak..selamba akk kata akk dah balik pun...
malas la akk nak ajak dia...
tak nak nyusah kan orang selagi akk boleh..akk cuba buat sendiri
(edisi merajuk..hahahaha)
habis memasak akk telan ubat terus akk masuk tido
akk pesan dengan anak2, akk nak tido kalau nak makan akk dah siap kan ..
jangan kacau ibu..ibu tak sihat....
pukui 1.30 mlm akk bangun kemas2 ape yang patut...
siapkan bahan2 nak memasak subuh nanti..gosok baju...
basuh baju...
pukui 3.00 tengah malam akk telan ubat lagi terus sambung tido....
sedar2  pukui 6.00 pagi....
masih sempat untuk masak...
badan...masih sakit lagi...
okay....
nak rehat jap....

Akk geb
fobia jap nak masuk bilik air...

Jumaat, 4 November 2011

ABAH AKK...

Semalam tengah syok akk tido pada waktu rehat....tetiba tipon bunyi.....tertera nama abah kat skrin tipon...abah bagtau dia dah boleh kuar hspital petang tu dan dia suruh akk datang jemput dia..sebenarnya ayah akk dah kuar hospital yang masuk mula2 hari tu...30/10/2011 hari tu masuk balik hospital untuk buat MRI pada 31/10/2011..tapi dek kerana kesilapan teknik pada pihak HUKM...maka tak dapat la buat MRI tu...akk pun malas la nak kata ape...ye la dah tau kita ada temujanji..patutnya pihat berkenaan lebih maklum la ..kat mana pesakit tu telah dimasukkan..ni tidak tpon wad lama(yg masuk mula2) boleh kan diorang kata pesakit tu takde..itu je jawapannya..tak la diorang bertanya kat wad2 yang lain...sudahnya duduk saje la orang tua tu kat hospital..
Semalam dia tpon suruh ambik ..maka akk pun pegi la...mula tu akk jemput emak n kakak akk kat Sg. Besi dan terus pegi hospital...sampai sana lebih kurang pukui 3.00pm...ingatkan dah siap la segala bil..rupa2nya belum lagi..dok menunggu dalam setengah jam dapat la akk bil tu..akk n kakak akk pun pergi la ke tingkat bawah sekali untuk settlekan bil n ambik ubat....sebelum turun tu akk tengok ayah akk mengigil..akk tanya abah demam ke..dia diam je..kakak akk pegi jumpa cik misi bagitau dan mintak ubat deman...lepas tu akk pn terus pegi settlekan bil tadi...
dah selesai semua akk suruh kakak akk ambil kerusiroda utk abah akk dan suruh dia naik dulu sebab akk nak ambil ubat dulu...selesai ambil ubat akk naik semula ke wad...nampak saje kelibat akk...kakak akk terus kata abah tak boleh keluar lagi..demamnya tinggi sangat...
abah akk mengigil atas katil...lepas tu siap muntah lagi...banyak pulak tu...kelam kabut  doktor n cik misi sekejap..tambah kalut sebab abah akk dah  di discharge dari hspital sebab semua bil2 dah settle...jadinya?????.....
setelah semua doktor berbincang akhirnya diorang tak bagi abah akk kuar...tapi akk terpaksa pergi daftar semula kat tempat akk settle bil tadi..akk pun pergi la...orang kat tempat daftar tu pn terkejut ...ye la tadi dah settle bil nak kuar la ni daftar semula..nak buat macamana akk kata...
sampai la ke malam abah akk muntah sampai 4 ke 5 kali...sampai lemah badannya...kena la masuk air....
abah akk mintak sorang tunggu dia...kami sepakat anak kakak aku tunggu (si faiz)...akk tengok pn abah lemah sesangat badannya...bila kami tengok dia dah ok sikit, muntah pun dah takde...dia pun dah letih agaknya...baru boleh tido...
pukul 8.00mlm baru la akk brgerak balik..hantar kakak n mak balik dulu dan terus balik ke rumah....
Sampai rumah si chinta dah sampai dulu..sebenarnya masa akk kat hospital tu akk tpon si chinta suruh datang sebab kami ni semua pempuan..nak angkat abah tak daya...si chinta datang naik  moto je..tu yang bila balik  dia sampai rumah dulu tu...
terima kasih buat si chinta kerana datang....
faiz dgn atoknya..
6.00am tadi akk tipon kakak akk...tanya kan abah akk mlm tadi mcmana..kakak akk kata pukul 11.00 mlm tu dia suruh faiz(anak kakak) balik..sebabnya dia kata dia dah ok....

11.00am akk tipon kakak lagi , dia kata dia baru balik dari hospital..dia kata abah nampak ok..cuma demam dia tu ada lagi...tapi tak tinggi mcm semalam la...tapi makan masih lagi tak lalu..dia takde selera katanya...

Akk harap abah akan cepat sembuh dan boleh keluar hospital cepat..boleh la sambut aidiladha bersama-sama kat ruamah kakak akk nanti...
INSYAALLAH.....

Selasa, 1 November 2011

serawa kuining.......sedapnya.....

Selamat malam...
la ni pkui 12.37am...
mata tak mau tido...tekak ni masih terasa-rasa serawa buah kuining...
korang tau tak / kenal tak buah kuining..ala yang ada bau2 bacang dengan buah bacang tu...tapi kuining lagi sedap rasanya....
buah tu kakak akk yang bagi masa cuti depavalli ari tu...akk ambik la 4 bj..ingat kan dah tak elok lagi sebab dah lamakan...bila akk kupas elok lagi terus akk buat serawa...
korang n tau ke serawa tu ape?....
Serawa tu buah kuining tu diracik/cincang dadu pas tu di perap sekejap dgn gula pasir....
lepas tu masukkan santan kelapa....tapi disebabkan dh malam..malas nak cari kelapa..akk pakai susu cair je
ok gak not so bad...very nice...lepas tu bubuh ketulan ais bagi dia sejuk....
yum..yum...yum..sedapnya....
ka kita layan gambar biar korang terliur...


buah kuining yang telah dikupas....

gaul dgn gula pasir (jgn manis sgt..buah tu dh manis)

perap sekejap

setelah di campur dgn susu cair....

tambah ketul ais...eemmmmm sedapnya...
gambar akk makan serawa u tak sempat dah nak snap ye..dah tak hirau ape pn dah...layannnn je la...


kuining??????
korang ada????????????....

Jumaat, 28 Oktober 2011

N9 vs Ganu....


Haaaaaaaaaaaaaaa
korang semua sokong mana?
Akk dah tentu nya  Nogori la kan walaupun akk perak mali..
ateeee dah kawin dgn org nogori..kena la sokong nogori kan...
rasa2 korang la sape yang akan bawak balik piala tu malam sok...
jawapan nya mesti la NEGERI SEMBILAN....
kan..kan..kan...
ape pulak tak betuinya....
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
sape yang menang sape yang kalah...tu adat dalam pertandingankn
semua orang nak menang sape yang nak kalah...
harap-harap malam esok takde ape2 perkara yang tak elok berlaku
kepada para penyokong pun jangan la terlalu fanatik...
kalah ke menang ke harap terima dengan hati yang terbuka...
walaupn akk kata yang N9 yang akan bawak piala tu esok..(hehehehehe)
*
*
*
*
*
*
kita tunggu keputusan nya malam esok
kepada pemain2 di kedua2 belah pihak
main lah dengan semangat kesukanan
maju la sukan untuk negara

hobin jgn tak hobin
Akk Geb....



Rabu, 26 Oktober 2011

Cuti Deepavalli..satu hari je....

Salam semua...
Happy Deepavali buat warga malaysia yg menyambutnya...
wahhhh meriahnya kat Little India B'field malam tadi...
dari rumah Akk Geb ni....nampak bunga api berdentam dentum...dekat2 setengah jam la jugak..berapa la duit kerajaan kita abis ye untuk bunga api tu saja...
hari ni korang semua pegi mana..tak kan duduk rmah je....nak balik kampung pun cuti satu hari je...buek ponek badan yo nak balik satu hari...Sape2 yang rumahnya kat "Kampung Baru" tu tak pe la..balik dua tiga kali pn tak pe....hehehehehe...
Hari ni pepagi lagi Akk bangun kejut kn anak2....mulanya plan ari ni nak pergi jogging kat tasik perdana...tapi tak jadi la pulak...Si Chinta jak g jejalan kat Zoo Negara..bila Akk tanya kat anak2 nak tak pergi Zoo..semua nya tak nak...ada yang kata boring la..ada yg kata nak buat ape tengok binatang la...macam2 alasan la...
Tu salah satu tanda yang menunjuk kan  anak2 kita semangkin meningkat remaja...kalau masa diorang kecil2 dulu kita bawak la kemana saja...diorang akan ikut sahaja tanpa bantahan dan penuh kegembiraan......macam tu jgak dalam pemilihan baju...kalau anak2 kita masih kecil...kita belikan la ape sahaja..mereka akan menerima nya dengan penuh kegembiraan..cuba kalau anak2 kita yang dah meningkat remaja ni..kita beli kan la sehelai baju, beri padanya..kalau kena dengan citarasa dia ok la..cube kalau tak kena dgn citarasa dia , dengar je la ..macam2 komen...kalau korang tak percaya korang tunggu la anak2 korang mula meningkat remaja nanti... la ni baju semua nak pilih sendiri...ehhhh dah trsasar plak dari cerita asal ye...

sebab dah tau nak pergi mana..akhirnya akk n family pergi la The Mines...sampai sana terus pergi cari sarapan dulu...Alia sibuk nak makan kat "Big Apple"..makan la donat sorang seketul....habis makan2...pusing2..ingat nak naik bot..tapi masing2 tak nak...
nak p main bowling pulak link penuh...ada pertandingan bowling...Akk tengok semua pakai baju satu Msia...agaknya orang UMNO kot...link semua telah di tempah...nak tunggu lama sangat...malas la...pergi food court makan2 terus balik...
Balik tadi akk singgah Desa Tasik...tinggal kan anak akk kat rumah kakak akk kat situ sebab  atok dgn  opah nya ada kat situ..itu pn dah dua tiga kali atoknya tpon akk masa kat The Mines tu, tanya ngape kami anak beranak tak sampai2 lagi..tak janji pn nak g sana....tak pe la..akk n si chinta terus balik sebab si chinta kena kerja pukul 3 pentang ni sampai malam karang...
la ni akk nak siap kan keje rumah sekejap..pas tu nak pergi balik ke Desa Tasik..tengok hari mendung je...tu yang akk balik terus tu..takut baju yang akk sidai pagi tadi tadi  basah semula...banyak tu membasuhnya....kalau basah naya je...

Aktivity hari ni takde sesi bergambar sebab nya tertinggal camera...jadinya entry ni takde ceta tanpa gambar..ok...
bagi la satu gambar dari mr.google...
dalam The Mines (tq mr.google...)

Akk Geb...
Selamat Bercuti....

Khamis, 6 Oktober 2011

kisah abah lagi.....

salam semua...
Kan akk bgtau abah kena buat MRI pagi smlam...
pukul satu ptg tu abah akk tipon bagitau akk yang dia tak dapat buat MRI tu...bukan ape..kan akk dah bgtau yang abah akk ni tak boleh duduk lama..baring pun tak boleh lama..kalau baring pun kejap kekiri kejap ke kanan...macamana dia nak duduk dalam terowong tu lama2..dah tu kena duduk tu paling awal 40 minit...mana dia tahan...doktor nak kasi ubat tido  pulak..dia dah puasa dari malam hari tu lagi..
nak tak nak doktor terpaksa bagi satu tarikh lain untuk buat tu..tarikh tu pulak lama lagi ..ujung bulan ni..31/10/2011..tapi abah kena masuk sehari sebelum tu...
Disebab kan lama lagi  nak buat MRI tu, doktor syorkan supaya abah akk balik rumah dulu...
tangahari ni tadi akk pergi la HUKM settlekan ape yang patut dan abah akk dah selamat keluar dari HUKM..tapi hujung bulan kena masuk balik...
la ni abah akk ada kat rumah kakak akak kat Desa Tasik...
*
*
*
*
*
*
*
*
*
dah settle tadi akk terus masuk opis balik..
tak sempat nak makan...
perut punya la lapo...
ingat nak singgah makan rumah kakak akk
tapi tak sempat la
lain kali lah ye..
*
*
*

ok bye
jumpa lagi...

Rabu, 5 Oktober 2011

abah....

salam semua....
dari 26/09/2011 sampai hari ni 05/10/2011, bermakna dah 10 hari abah akk dok kat HUKM....
Malam tadi abah mula puasa sebab hari ni nak buat MRI (Magnetic Resonance Imaging.) Akk Geb pun tak tau ape tu MRI..yang akk tau mesin nya yang mcm masuk dalam terowong tu...sama macam scan..

 sumber dari mr.google..tq

Akk pun dah cari kat internet ape tu MRI tapi semua dlm bahasa omputih...tak paham teman..
Akk pun bekerja mcm biasa je sebab nya kakak  akk ada tengok2 kn abah..pagi2 anto kopi dgn kuih..tengahari pegi tengok jap ..petang datang lagi bawak mak sekali...sian dia ..nasib rumah dia kat Desa Tasik..dekat la sikit..dia naik moto je...Ude petang2 lepas balik keje pegi la...
Tak kisah la berapa lama abah duduk kat Hsptl janji abah sihat...kami anak2 abah akan sentiasa bersama abah bergilir2...malam pulak cucu2 abah akan datang teman kan abah smpai tengah malam..nak tunggu kat situ cik2 misi tu tak bagi...nak anto mak pagi2..mak pun tak berapa sihat...nasib abah paham...mula2 masuk je ari tu abah rasa macam tak selesa..dia tipon kakak akk suruh anto mak ke wad..dia nak MEM nya jugak..tapi la ni dia dah biasa dah..dah ok...satu lagi masa mula2 masuk ari tu dia tak lalu nak makan..tapi la ni dia lapo je...mungkin dari ubat yang dia makan tu...dokor nak bagi dia tenaga sebab sebelum ni abah nampak macam lemah je...sekarang ni nampak sihat sikit...Alhamdulillah....senang hati kami adik beradik...
Akk nak ucapkan terimakasih pada yang sudi datang menziarah abah Akk kat Hsptl..


harap abah cepat sembuh..
boleh kita pergi jalan-jalan..ok... 

Isnin, 26 September 2011

rasa hati....

salam kekawan semua....
entry yang lepas Akk ada kata yang akk rasa rindu sesangat mak n ayah kan..
rupanya rasa tu nak bgtau akk yang ayah akk tak sihat sebenonya..
tapi bila akk tpon ayah akk...biasa la katanya..nak kata sihat tak...sakit biasa la tu (dia memang ada sakit kaki..)
jadi akk tak la kisah sangat hingga la 19hb ari tu bonda akk tpon nangis2 bgtau ayah akk tak boleh bangun..dia dok nunggu anak2 balik nak pegi klinik..jiran2 nak antar pun dia tak nak...
akk terus tipon si chinta bagitau akk nak balik kampung ari tu jugak..akk sampai kampung dah malam jadi nya tak pegi klinik mlm tu..soknya pagi masa minum pagi akk cakap kat ayah akk , kami nak bawak abah ke KL buat rawatan kat KL sebab anak2 ramai kat KL..dia diam je..akk cakap la kalau pegi klinik mesti kena cucuk punya ..bila cucuk, sihat la tapi bila dh abis ubat, sakit balik... last2 dia kata dia ikut je ape yang terbaik..kebetulan masa akk sampai mlm tu adik akk yang kat Johor tu dah sampai...
kami bersiap pagi tu terus ke KL...
akk bawak ayah akk terus ke PPUKM untuk buat rawatan...sampai dari kampung ke KL pkui 1.30....pukui 7.00 ptg baru buat habis buat rawatan..tu siap buat x-ray sekali la...
hari ni 26/09/2011 ada temujanji dengan doktor pakar...
sat lagi Akk nak g ambil ayah akk kat rumah  kakak  akk di Desa Tasik..mulanya kakak akk tu nak antar tapi anak dia demam la pulak..nak buat mcamana kan kita hanya merancang tapi Tuhan menentukan..
Akk berdoa semoga segalanya berjalan dengan lancar dan Allah memudah kan segala urusan kami  serta Allah memberi kesihatan yang baik untuk ayah akk...


Doakan akk terus sihat dan kuat untuk akk terus dapat berbakti buat kedua org tua akk...
selagi hayat mereka ada akk akan terus cuba buat yang terbaik untuk kehidupan mereka...
INSYAALLAH.....

Isnin, 12 September 2011

rindu.....

salam buat kekawan semua....
tah ngape hati ni tetiba saje teringat kan ayah & bonda kat kampung....
baru seminggu lebih balik ke kampung berjumpa dgn kedua orgtua akk...
tapi rasa rindu nak jumpa lagi...
kalau boleh nak duduk lama-lama kat kampung...
masakkan utk ayah & bonda...
bawak diorang jalan2...
bila petang duduk santai di halaman rumah sambil minum petang dgn goreng pisang...
ahhhhhh bahagianya....
la ni tinggal diaorang berdua kat rumah
tah ape yang diorang buat...
kalau tak riuh rendah dgn anak cucu...
tentu kedua ayah bonda sunyikan...
ahhhhh sayu rasa hati ni...
RINDU
RINDU
RINDU
JOM BALIK KAMPUNG......


Semoga TUHAN melindungi mereka dari segala mala petaka dan kejahatan...
YA ALLAH berikan lah kesihatan yang baik buat kedua orang tua ku...
Aminnnnn...

Akk Geb...
Digamit Rindu.....

Jumaat, 9 September 2011

Salam 11 Syawal.......

 selamat hari raya dari kami sekeluarga...

Selamat hari Raya buat kekawan semua....
Semua dah abis bercuti ye....kembali memula kan tugasan harian..tapi mood raya masih lagi ada...lebih2 lagi kita yang duduk kat KL ni....
sebelum ni semuanya beraya di kampung..seminggu lepas tu baru la raya kat KL....Pas ni masing2 sibuk buat rumah terbuka...kadang-kadang tu sampai dekat 8 buat rumah....tentu nya tak semua dapat kita penuhi jemputan tu...tu belum lagi campur jemputan kenduri kahwin lagi...

Dalam kita semua gembira dalam bulan syawal ni...ramai yang berduka...Akak betui2 rasa hiba...dari seminggu sebelum syawal macam2 berita yang akak terima...

22/08/2011
Akk terima khabar jiran akk kemalangan kereta dengan lori trak di persimpangan batu arang di Kota Puteri.Beliau dalam perjalanan  mengambil anak sulung nya di Unisel selangor. Beliau mengalami kecederaan parah di kepala dan sehingga kini  yang Akk tau masih belum sedarkan diri dan telah menjalani pembedahan sebanyak 2 kali....simpati akk pada keluarganya atas ape yang berlaku..ini hari dia mungkin esok lusa hari kita pula...akk sempat ziarah nya di hsptal sg.buluh on the way pulang ke kampng 2 hari sebelum hari raya...mereka sekeluarga beraya di hospital...

28/08/2011 ~ 01/09/2011
Akk sibuk beraya di kampong sampai la 1hb..
hari khamis tu abg akk dah mula keje...sampai la hari sabtu...
akk dok rumah je..basuh baju yg melambak2 masa blik kampong ari tu
sambil2 tu kemas rumah sebabnya sebelum balik ari tu tak sempat nak mengemas...tinggal macam tu je..

04/09/2011
Akk sekeluarga balik nogori...
sampai jo toros g kubur bapak n mak mertuo den kek buyau..pas tu p rumah kakak ipar den kek sg layang sori menanti dari situ p la pulak kek Melang kolo pilah rumah abg ipar..lopeh tu plak g la ko Jolai 3 gomeh(Gemas) ni rmah kakak ipar den yo...maso ni dah sonjo dah...sekojap jo toros p rumah abg ipar lak kek felda pasoh...kakak ipar yg kek jolai tu ikut sokali..nak g pasoh ni mengambil maso 1 jam lobih...punyo la jauh
dari situ toros yo balik KL ..sampai rumah dokek pukui satu tongah malam..
loteh eyyyy...sok nak kojo pulak setelah selamo sebulan den bercuti...gilo klau den lambek sok pagi..

05/09/2011
kojo mcm biaso..(ehh ape ni..dah balik KL cakap la mcm biasa..) setelah sebulan Akk bercuti, ak memulakan kembali tugas harian akk mcm biasa ..masuk keje 7.30am ~ 4.30 am...

06/09/2011
Akk keje macam biasa...tpon letak dalam laci..pas tu akk g pantry..balik dr pantry akk tengok ada 8 miss call dari si chinta..alamak ngape ni..call balik..
rupanya sorang lagi ayah saudara si chinta telah kembali ke pangkuan Illahi....Pulang la semula kami ke Nogori...baru keje satu hari dah cuti balik..tapi ni kes kematian sapa yang tahu keje Tuhan kan ..kita hanya merancang..tapi DIA yg menentukan..
Arwah ni meninggal kek hsptal seromban...jenazah tak dibawak blik ke kampung(seri menanti) tapi bawak kat ramah anaknya kat Lavender Height senawang...kebumi nya kek sebolah stadium Paroi...
selesai semuanya kami toros ke hsptal seromban melawat sepupu si chinta yang dimasukkan ke wad jagaan rapi pada hari ahad lepas...Alhamdulillah keadaannya stabil...
Dari situ kami pn bertolak balik la semula ke KL...
selosai la sudah..

07/09/2011
Subuh hari di Kl hujan lebat..jadinya sebelum pegi  keje kena la anto si Alia g sekolah dulu...kalau dh antar alia ni jawapnya lambat la smapai kat opis...
memang betui pn..baru masuk keje dah lambat..teruk betui la...anak sapa la ni...mcm2 hal...
malm tu akk dapat berita anak jiran depan ramh akk kemalangan kat federal hway plak..ada keta gesel moto dia..anak jiran akak tu pempuan...la ni ada kat hsptal Klang..Akk masih belum berkesempatan lagi utk menziarahnya...insyaallah kalau diizinkan Allah akk akan  p menziarah...

08/09/2011
jiran akk datang rumah bertanya pada akk. samaada akk tau tak anak kepada bekas pengasuh anak akk yang akk panggil kak.miss kemalangan pada hari raya pertama...terkejut gak akk sebab tak ada sesiapa pn bagitau..nanti la kalau ada kesempatan jugak akk akan pergi menzirah lagi pn akk belum lagi beraya kat ramh dia..kak miss ni telah mengasuh anak akk alia dari abis pantang sampai la akk pindah ke sabak bernam dulu...kami memang rapat....


adoiiii hai....panjang nya ceto...
sapo nak baco..baco la..
sapo yang kato boring tu abaikan la...
tak do sapo yang pakso yo...
Akk nak berehat jap..
ponek tangan den ni ha..

Akk Geb....


Rabu, 3 Ogos 2011

Salam Ramadhan

Salam ramadhan untuk semua kekawan walaupun dah 3 hari kita berpuasa..
semoga semua nya sihat menghadapi bulan ramadhan ni...
Alhamdulillah rezeki bulan puasa ni ye....bulan penuh keberkatan ..kita guna kan seelok2nya...untk beribadat dan juga bulan untuk kita mencari rezeki lebih...
Tak ada ape yang akk Geb nak bgtau sebab nya akk Geb sibuk nak memasak untuk menjual petang nanti
okay la ye 
Selamat Berpuasa


hari pertama macam nak pengsan....
tapi ..semua dugaan...

Sabtu, 23 Julai 2011

Happy Bday To Me...23/07/2011... .


Today is my bday....so......
happy bday to me....
happy bday to me...
happy bday to me....
happy bday to me...





Tu je nak bagitau hari ni...
ok...bye..akk gebu ada keje nak buat....

Isnin, 18 Julai 2011

kalau ibu dah menjerit.....

salam kembali...

korang biasa menjerit tak...
alaaa tak kisah la menjerit macamana pun...
kalau dah jadi ibu ni memang biasa la menjerit..betui tak...kalau dulu masa bujang2 (anak dara lagi) cntrol ayu oooo...cakap pun perlahan..dengar tak dengar je...kalau dulu anak dara mana boleh cakap kuat2..gelak kuat2..mesti kena piat dengan mak..
tapi bila dah kahwin ..ada anak yang ramai lelaki..lagi la..mulut pun dah pot pet pot per asyik membebel..
nak buat macamana kan...tak kira la lelaki ke pempuan ke..
kaum ibu la ni dah ramai yang pergi kursus dengan tarzan...belajar macamana nak menjerit..hahahhaha
tapi tak semua kaum ibu yang kena belajar menjerit,..ada jugak yang tak payah menjerit , anak2 dah tau tugasan masing-masing..tu bagi yang anak2 yang mendengar kata...bagi yang anak2 yang satu dua kali cakap pun buat tak reti je..macamana?..nak kena jerit baru nak buat..tak ke sakit jiwa...
akk geb ni pun dah biasa menjerit..orang kat sekeliling pun dah biasa dengar jeritan akk..hahahaha...anak2 akk semuanya dengar kata..tu pun kalau dah ibunya ni menjerit la...hahahaha..nak mandi pun kena jerit kalau tak  leka depan tv @ komputer...
ibu  - p la mandi sat lagi nak magrib
anak- jap lagi bu..
5 minit kemudian
ibu  -  p la mandi sat lagi ayah balik, ayah nak mandi lak..nanti ayah bising..
         (rumah flat bilik air satu kn)
anak-jap lagi bu..sikit lagi nak abis
ibu   - p kla mandi awai2.tak la gaduh2 rebut bilik air(nada sikit tinggi)
anak-ok..ok..(tapi tak bergerak pun dari depan tv)
si ibu hilang sabar
ibu - P MANDI SEKARANG JUGAK...TUTUP TV..TUTUP KOMPUTER!!!!!!!!!!

baru kelamkabut capai tuala masing2..sudahnya bergaduh sesama sendiri dok rebut bilik air...
ermmmmm anak...anak...anak...
ni situasi yang biasa kan....

tapi hari sabtu yang lepas akk geb menjerit kuat tau..dah tu bukan kat rumah pulak tu......
masa tu kat Open Universiti Malaysia kat PJ...akk parking keta kat dalam..dekat tempat akk menjual.
kunci keta ada pada anak akk yang no-3..namanya shahrul izhar tapi akk geb panggil di aisy. baru 13th
masa akk dok leka mengemas barang2 nak balik...tiba2 akk dengar bunyi berdecittt kuat sangat...akk tengok keta akk berundur ke belakang...akk geb pun menjerit tak hingat yang akk kat tempat orang..ye la mana taknya tiba2 keta berundur..rupa2nya si aisy yg undurkan keta tu..Masyaallah..punya la kecut perut akk masa tu..mana pernah dia bawak keta sebelum ni..akk pun tak pernah benarkan dia bawak pun ..dia pun tak pernah mintak pun..tapi hari tu dia buat satu benda yg buat akk betui2 terkejut beruk(sian beruk tu) akk bukan takut ape..

satu, akk takut kalau masa dia undur tu ada orang kat belakang keta tu..
        YA ALLAH..tak dapat akk bayang   kan..

dua, akk takut jadi ape2 pada dia..ye la benda nak jadikan...adoiiii aiiii..

tiga, akk takut ape2 jadi pada keta akk (hehehehehe....tak lah)

akk punya bebel kat dia lepas tu...dia dok diam je..mungkin dia tau dia brsalah.tapi akk fikir balik..akk rasa macam bangga la pulak bukan ape..sebenarnya dia ada semangat nak mencuba sebenarnya..berani mencuba..tapi akk tak boleh la tunjuk kat dia yang akk bangga sebenarnya ..akk kena la bagitau dia benda yang dia buat tu salah...biar dia paham...akk pun dah warning dia jangan buat benda2 tu lain kali..



anjat boboi tau...
Akk Geb berundur dulu..

Jumaat, 15 Julai 2011

Doa seorang ibu...

salam bertemu semula
hahahaha  dah sebulan ye...
lama nya tak update belog ni...
tak update bukan bermakna akk tak bukak belog akk tapi jejari halus mulus tulus akk ni ha...
malas nak mengetuk-ngetuk keyboard...

kekawan blogger semua macamana..semua sihat..suami sihat..anak-anak sihat?
la ni macam-macam penyakit ada...kalau dulu kita kurang dengar orang kena penyakit2 seperti kancer ni..
tapi la ni macam2 jenis kancer ada...
mungkin cara pemakanan kita sekarang ni..terlampau banyak fast food...anak2 pulak terdedah dengan makanan-makanan ringan yang tak berkhasiat...
tahun 2006..merupa kan tahun yang betul2 menguji hati seorang ibu...
masa tu akk bertugas di Institut Perakaunan Negara Sabak Bernam (IPN)..anak akk yang sulung (Shahrin Iqmal)masa tu baru tahun 6..semua anak2 akk akk yang jaga masa tu ..ayahnya pulak kat KL..
masa tu akk tak nampak pun perubahan fizikal pada diri Iqmal..masa akk balik ke KL..anak saudara akk ada menegur akk kenapa kepala Iqmal membesar di sebelah kanan...
ia merupa kan benjolan yang tak keras dan tak menyakitkan..
akk tak tunggu lama..trus bawak ke Pusat Perubatan Universiti Malaya(PPUM). masa tu rasanya bulan 12..first time bawak dia terus di rujuk ke doktor pakar...lepas pada tu dia terus buat rawatan susulan hinggalah 5 bulan kemudian dia pada pertengahan bulan 5, satu pembedahan di bahagian kepala dijalankan.
Mulanya akk takut jugak sebab yang nak dibedah tu dibahagian kepala tp doktor tu menyakinkan akk yang tidak ada ape2 akan berlaku...akhirnya akk bersetuju..
sehari sebelum operate, iqmal dah disuruh duduk dalam wad utk memastikan kesihatanya ok..
pagi2 hari keesokannya akk dgn si Chinta datang ke PPUM sbb dia akk dibedah pada pukul 9am..pukul 8 am dia dah di tolak ke dewan pembedahan...masani hanya tuhan je yang tahu hati akk ni,...macam tu jgak iqmal..dapat akk rasakn ketakutan dalam diri dia..air matanya mengalir..akk yakin kn diri nya yang tidak ada ape yang akan berlaku..sedangkan hati akk sendiri tidak tahu ape yang akan terjadi..YA ALLAH...akk iringi dia ke dewan bedah dgn doa supaya semuanya berjalan lancar..airmata akk mengalir tak berhenti walaupun dia dalam dewan bedah..kalau boleh akk nak masuk sekali ke dalam bilik bedah tu..dari pukul 8 am hingga pukul 1 pm..masa yang amat lama akk rasakan...makan minum akk ketepikan..si chinta memujuk supaya akk isi perut takut akk plak yg sakit..akk cuba telan tapi tak boleh..selagi akk tak tau ape kabaran iqmal didalam tu..masa ni hanya akk dengan si chinta je yang ada...tiada kawan..adik beradik..saudaramara..yg hadir buat penguat semangat akk..hanya si chinta dan biras akk sorang saja kak lela..kebetulan dia bekerja di PPUM..terimakasih kak lela yang banyak menolong akk...dia jugak yang bawak akk masuk ke dalam dewan bedah utk melihat keadaan iqmal selepas dia selamat di bedah tapi masih dibawah pengawasan lagi(belum sedar-sepatutnya tak boleh tengok) ) Tuhan saje yang tahu masa akk tngok iqmal..dgn wayar berserabut di baab dan kepala..YA ALLAH kau selamatkan la anak aku...
kini setelah 5 tahun berlalu..alhamdulillah Iqmal sihat seperti biasa. tapi dia selalu komplen kat akk yang matanya sepet sebelah (ternaik sikit) mungkin sebab pembedahan tu..satu lagi dia selalu kata yang skru kat kepala dia macam longgar..walau pun kedengaran macam kelakar tapi akk risu jugak..selepas pembedahan tu masih ada rawatan susulan ..lepas raya ni akk akan bawak dia pegi ke PPUM lagi untuk rawatan lagi..lagi pun sekarang ni dia selalu mengadu yang dia kerap lupa..ape2 yang dia buat dia mudah lupa..hinggakan masa pergi ke sekolah untuk tandatangan repot kad ari tu pun cikgu dia pun mengadu yang Shahrin Iqmal ni mudah lupa ape yang cikgu ajar...ini sesuatu yang membimbangkan...akk memang tak tekan kan sangat bab2 belajar pada dia ni..sebab doktor ada pesan agar jangan bagi dia tekanan...akk tak kisah kalau dia tak pandai dalam bidang akedemik , sebabnya hanya akk yang tahu,...biarla orang nak kata ape pun kata lah..janji dia sihat dan dia ada usaha untuk memajukan diri dia...kalau dia tak berjaya dlm akedemi..mungkin dia boleh berjaya dalam bidang lain..akk tetap akan berdoa untuk anak2 akk supaya semuanya berjaya..walau dalam ape jua bidang..Insyaallah....

sedih masa tulis catatan ni...
huhuhuhuh...

Selasa, 21 Jun 2011

jemputan DiRaja....

salam kembali...
04/06/2011 hari tu semua tau kan Hari Keputeraan Seri Paduka Baginda Yang diPertuan Agong
korang pegi mana hari tu..cutikan semua..
Akk Geb nak nak ceta..tak sangka kan akak geb dapat undangan minum teh kat Istana Negara..
Kelessss gitu....tapi tak dok gambo pun..bukan nya kita suka suki boleh ambik gambo dalam tu..
nanti kena dolat macmana...
saje je nak ceta...tak pernah dapat kan..sape-sape yang rasa akk saja nak tunjuk tu ..memang pun akk nak tunjuk..hahahaa...ye la korang (yg ngate tu la)dah biasa hi-tea2 nikan.akk ni sape la kan..tapi sesekali jd datin ape salahnya kan..asalkan kita berpijak di bumi nyata..paham kan...

ape?..ada yang tak caya...tak pe la..nak buat mcmanakan..tak kn la kita nak paksa orang caya kat kita..tu hak masing2..
ape2 pun layan lah...
Daulat Tuanku...




name akk dgn si chinta ye...




 

sarang tabuan jangan dijolok...

salam semua....
ketemu kita kembali di alam maya ini...
banyak yang nak di tulis....banyak..serius..banyak sangat...
tapi disebabkan kemalasan yang melanda..maka dibiarkan saje
ceritera tu di dalam lubuk sanubari hati ini...tengok la nanti kalau teringat kembali..
mungkin boleh kita berkongsi ceritera tu...
la ni nak ceta pasal benda lain pulak...




cerita pertama
tarikh:09/06/2011(khamis)
lokasi:  Kedai Mamak Dataran Pahlawan(lupa ape namenya..)
           rasanya satu je kedai mamak kat situ..klau tak salah la...
masa:5.30 ptg..(nak minum petang..pekena roti canai..)

-dah penat berjalan2..tekak pun rasa kering je...maka kaki ni terus menuju ke lokasi kejadian...mula2 tu duduk di bahagian luar..akk Geb ajak si Chinta ambil yg belah dalam..sejuk sikit..tengah dok syok pulun roti telur...tiba2 terdengar riuh rendah kat bhgian luar..ada beberapa remaja melayu dok bergaduh sambil baling2 kerusi...dh sampai bukak2 baju..nasib menyebelahi kami sebab bertukar tempat duduk...kalau kami dok kat luar tu tadi mungkin kami dok terkena balingan kerusi tu agak nya..kejadian tu sungguh memalukan kita sebagai rakyat Malaysia dan juga akk Geb sebagai bangsa Melayu kerana kejadian tu turut disaksikan oleh pelancong luar negara.(walaupun mungkin pelancong ni dah biasa benda2 gitu kt negara dia kan)

cerita kedua
tempat & lokasi yang sama

- dah selesai acara mengisi perut..tiba la time masa nak bayar...si chinta bagi duit suruh akk Geb yang bayar sebab dia nak pegi solat dulu..selepas kejadian gaduh-gaduh tadi akk tengok angin tokeh kedai mamak tu semacam je..dia dok marah2 pekerja dia..ye la kalau akak pun marah gak..ye la habis kerusi dia kena baling ahhh lantak dia la la kan..akk pun pegi la kat kaunter nak bayar..masa akk bayar tu si mamak ni ok je la kan..ok la tu..masa tu anak akak yg kedua(Anis) dgn yg bungsu(Alia) nak beli la gula2 kopiko yg ada kat kaunter tu..akk biarkan la dan terus jalan..(diorang pakai duit sendiri)tak lama pas tu si anis datang sambil merungut-rungut..akk pun tanya la..nagape?..dia kata si mamak tu tadi dok marah2 dia sebab dok kira gula2 tu lambat..masa akk tengah bayar, si anis ni ambik sendiri gula2 tu sebabnya si mamak tu dok sibuk kira akk punya lagi pun si anis ni  dah tanya gula2 ni 10 sen berapa..simamak ni jgak yang jawap 10sen = 2 bj..ok..
dahla dia marah2..bagi tak betui..patutnya RM1 dapat 20bj kopiko tapi dia bagi 18 je..(pandai nya dia nak tipukan..) akk kata kat anis ngape tak bgtau  si mamak tu..mybe dia takut kot..akk dengan rasa tak puas hati terus ambil bungusan gula2 tu..pegi kat mamak tu tadi...

akk      :"halooo..ni gula2 10sen berape?..
mamak : kenapa?
akk      :ye la..anak I bagi RM1..patutnya ada 20..ngape U bagi 18 je..nak tipu ye.. 
mamak :mana saya tau dia ambik sendiri (nada sedikit keras)
akk      :U jangan tipu ye..ni anak I ada dia kata U marah2 pas tu U yg bagi gula2 tu..
             (nada lagi tinggi)
mamak :oklah..oklah..berapa tak cukup...(sedikit perlahan..mungkin org lain dok tgok)
akk       :lagi dua biji...satu lagi.ngape U marah anak I..cakap elok2 tak boleh ke..
              ni budak tau..diorang tanya elok2 U nak marah2..(masih nada yg marah)
mamak :saya mana ada marah kakak..saya cakap elok2 jugak(nada lg pelahan)
akk      :ahhh sudah la..kalau mamak tu mamak jugak..blaaa la...


akk dengan anak2 akk terus berlalu meninggal kan mamak tu..masa tu si chinta baru selesai solat(tempat solat tak jauh dr kedai mamak tu..)dia tengok akk Geb bising2..dia tanya ngape akk pun ceta la dgn penuh emosi sambil di sokong oleh anak2 akk..bukan nya akk Geb nak ajar anak2 akak bergaduh di khalayak ramai..tapi kan emosi akk sikit(banyak sebenonya) terganggu bila si mamak tu tadi marah anak akk..bukannya akk kata anak akk tak boleh di tegur @ dimarah..tapi tengok pada keadaan la..si mamak tu tadi mungkin marah sebab kejadian pertama tu..tapi jangan la nak melibat kan orang lain..awak tu berniaga kena la jaga hati pelangan...eeee geram akk tau...lagi satu akk ni bukan jenis nak serang orang suka suki je tau..macam sarang tabuan..kalau kita tak usik sarang nya tabuan tu pun tak serang kita kan..tu la orang kata sarang tabuan jangan di jolok..kalau dah di jolok..makanya jadi macam cta akak tu la...
hambek kau...sape suruh... 



tapi akk marah kejap je tau...
pas tu cool balik...
bukan macam mamak tu..
marah kat orang lain...babitkan orang lain..
ok..

Selasa, 7 Jun 2011

hubungan keluaga...

alloooo aiii...
7/6/2011 dah seminggu tak berblogging...
keletihan..mood pun tak de...
daripada melalut yang bukan-bukan baik la akak mendiam kan diri..
kesibukan yang melampau sekarang ni membuatkan akak tak de masa nak mengadap dan mencoretkan 
ceritera-ceritera untuk teman semua..
bukan nak bagitau yang akak je yang sibuk...mesti korang cakap ..
"alaaa macam dia je yang sibuk ..orang lain tak sibuk..."
tuntutan kehidupan yang serba mencabar ini sekarang membuatkan akak untuk mencari-cari peluang yang mana boleh mengubah kehidupan supaya menjadi lebih sempurna...
membuat ape yang patut..supaya kehidupan & keperluan anak-anak dapat di tunaikan..
Untuk itu akak memulakan kehidupan dengan berniaga kecil-kecilan..
membuat tapai, air soya. berniaga nasi campur di OUM PJ pada hari sabtu dan juga ahad...
itu semua yang membuatkan akak sibuk..tetapi hubungan 
kekeluargaan tetap akak jaga...
seboleh mungkin akak akan luang kan masa untuk keluarga sebelah akak 
dan juga sebelah si chinta...
ape jua majlis akan akak cuba menghadirkan diri..
kerana keluarga adalah satu keutamaan bagi akak..
sejauh mana pun kita pergi..suatu hari nanti tetap keluarga yang kita cari...
.
.
.
.
.
kalau sesibuk mana pun kita...luangkan la masa untuk keluarga kita
oleh itu akak nak istiharkan bahawa 
akak akan bercuti bermula esok hinggala minggu depan...
hahahahaha
nanti kita jumpa lagi ye...
jangan marah...


 akak Geb bercuti..
 bye...

Rabu, 1 Jun 2011

senyum la....

alloooo haiiii...
jumpa lagi ye..sesape yang boring tu di nasihat kan jangan le baca ye...nanti dari boring jadi menyampah pulak..buat dosa je..
pagi ni tadi masa akak Geb nak mai keje..masa turun tangga (rumah flatkan..) akak berselisih la dengan orang atas rumah akak ni..akak geb ni pulak jenis peramah...pantang jumpa orang..jadi nya akak pun lempar kan la senyuman semanis kurma (senyum akak geb memang manis..hahahaha) kat orang tu...pepagi kan ape salah nya..tak kena bayaran pun..orang tu boleh buat tak tau je...hampeh betui la...sebenonya bukan sekali dua dia macam tu..dah selalu akak terkena..tapi tak serik-serik...rupenya bukan dgn akak je dia mcm tu tapi dgn orang lain kat flat tu pun ada yang terkena..alaaa ape la yang nak di sombongkan..sama jugak duduk flat macam akak jugak..keta pun kelisa je..beso lagi keta akak..tak de lebih nya..anak pun akak jugak yang lebih.4 orang,  dia..ada..tak de kan..abis tu ape yang nak menyombong nya...kita duduk satu tempat kan ape la salahnya kalau kita sedekah kan senyuman kat jiran-jiran.. bukan setakat jiran lah..akak kalau jumpa orang..baik kenal ke tidak ke akak akan senyum...tapi jangan la sampai tersenggeh je...nanti orang kata ape pulak...bagi akak la kan tak salah kalau kita tersenyum kat orang..kat TV pun ada disiarkan kempen senyum tu..(walaupn tak ada GG...hahahaha) lagu pun ada "senyum tak perlu kata ape-ape..." dengan senyuman pun kalau orang marah sekali pun boleh "COOL" tau..nak marah pun tak jadi marah..banyak kelebihan senyum ni...
tak salah senyum sesama kita..tak kena bayaran pun...senyum tu pun boleh jadi terapi buat kita ,juga buat orang yang menerima senyuman...kalau hari2 kita senyum kat orang (yg mcm kat atas tu) muka ketat je...lama2 dia mungkin(mungkin la..)akan terpikir.."orang ni selalu senyum kat aku..ape salah aku balas senyum dia" (semoga jadi kenyataan)
senyum seindah suria yang membawa cahya...
senyum la dari hati ..dunia mu berseri...

senyum la dari sekarang...

Selasa, 31 Mei 2011

pertukaran belog...

kat bawah ni entry Ude yang akhir sekali...pas ni ape2 entry Ude akan buat kat sini la pulak...

huhuhuhuh...

sesape nak tengok boleh la layari(cewah...)

shahudashafii.blogspot


jam komputer 00.54- 23/05/2011.......mata ni tak jgak mau tido...ikutkan badan ni punya la letih..Tuhan je yang tau..
dapur dah siap kemas selepas siap mengulai ikan tenggiri masak lomak cili api...
kain baju dah siap basuh..tinggal sidai je sok pagi( tu pun kalau sempat la)...
kain lapik meja menjual hari ni pun dah siap cuci...
kacang soya dah rendam...(sok abg syg nak buat air soya..)
Air dah penuh tong supaya senang abg syg mesin kacang soya sorang2 esok..
Baju Ude n abg syg dah siap gosok
(Alhamdullilah..anak2 semua gosok baju sendiri termasuk Alia walaupun tahun 4)
Ape lagi ye...?
?
?
?
?
?
?
ahhhhhhhhhhhhh.........
dah tak leh nak pikir lagi.............
ape lagi tido la.....
kita sambung sok ye....
ceta pasal air soya pulak...
dah pagi ni sok nak keje...
kang melalut-lalut malam bute ni...
kelain pulak topik nya.....
bye blogger2s semua...
ZZZZZZZzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz...............
Semoga Aku DiBeri Kesempatan Oleh NYA Untuk Meneruskan Kehidupan Ku Utk Esok Hari
Hidup Ku Mati Ku Hanya Kerana MU YA ALLAH...
Aminnnnnn
....

alat keselamatan diri

allooo aiiii....
sebenar nya akak geb tertarik pasal ceta dalam harian merto hari ni..
di bahagian GLOBAL mukasurat 30...tajuk nya "wanita bawa alat sulit perogol ke balai polis"
kalau korang la, apa yang terdetik dihati ataupun ape yang kuar dari mulut korang...
mesti korang kata "haaa.... padan muka" kan?...
yee..sama la dgan akak geb...dah la yang dia nak rogol tu isteri orang dan ibu kepada 3 orang anak..
memang cari pasal la....mungkin pempuan tu dok stanby pisau sebelah dia..jadi kita pn boleh ikut cara pempuan ni..kalau tido tu bawak pisau letak kat sebelah katil ke atau dimana2 tempat yang mudah di capai.. kalau sesiapa yang rasa suka mengigau masa tido tu fikir-fikirkan la cara lain...tak pasal2 jadi kes lain pulak.. jadi tajuk panas .."isteri tikam/ potong anu suami ketika tidur"...
kalau kita kemana2 pun cuba la bawak ape2 alat keselamatan utk mempertahan kan diri..sekurang2 nya kita dapat mencuri sedikit masa utk melepas kan diri @ meminta pertolongan...


Akak Geb
bawak M16 dlm h/beg(boleh ke?)

nak jadi isteri soleh....

alloooo aiiii....
selamat pagi semua....
dah baca surat khabar pagi ni...ape berita yang menarik pagi ni...
yang terhangat kisah perkahwinan salih yaacob yang ke-4 kan..
bukan senang nak jadi lelaki seperti salih yaacob ni...patut nya semua lelaki mencontohi ape yang salih amalkan...bukan hanya ikut tentang kahwin 4 tu saje...bukan setakat keperluan batin sahaja tapi keperluan zahir juga amat penting juga. sekarang ni jangan la kata "sanggup mati kerana cinta" "rela susah senang bersama ke akhir hayat" "sanggup renang lautan api la" macam2 lagi la...akak Geb tak nafikan perasaan kasih sayang tu penting...memang tapi kalau setakat kasih sayang je tapi nak makan minum pn susah..susah la..lama mana boleh tahan kalau setiap bulan cukup2 makan je...satakat sebulan dua awal perkahwinan boleh la..semua nya okkkk...kalau dah sampai anak 2..3..macam tu jgak macamana...mungkin awal perkahwinan tu kita susah..tapi kita kena la perbaiki hidup kita..yang lelaki tu rajin2 la keje..kalau rasa tak cukup buat la parttime ke ape ke..yang pempuan tu pulak jangan la asyik nak berkepit je...awak jugak la yang senang kalau laki awak tu berduit..jangan la pulak kalau laki tu kuar keje awak berprasangka buruk pulak.. jeles tak tentu pasal..si suami pulak jangan la ambil kesempatan diatas kepercayaan yang isteri berikan..kalau si isteri ada kepandaian lain seperti buat cokelet ke..menjahit ke..buat kek..ape saje la..jangan malu promote kat orang..boleh la ambil order..setakat lepas beli sayur utk satu hari ti kira ok la kan..
mula-mula lepas utk beli sayur, pas tu lepas utk minyak keta, pas tu lepas utk bayar bil(kalau tak semua bil satu dua tu pu jadi le) lama-lama ..mana tau jadi usahawan kecil-kecilan...sape yang senang, kita jugak....


akak geb...
masih belum boleh jadi seperti isteri2 salih..tapi nak jadi isteri soleh...

hargai ape yang kita ada sekarang...

alloooo haiiii..
selalu kita dengar ada yang tak berpuas hati dengan ape yang kita ada sekarang ni...
senang kata tak bersyukur la dengan ape yang ada sekarang...
akak geb (gebu boleh..gempal boleh, gemuk pn boleh..mana2 lah..)bukan la sesenang mcm semua orang..
akak geb dah biasa susah...tak ada ape....
pernah kehilangan kerja disaat ekonomi negara kita dilanda kemelesetan ekonomi..
pada saat itu akak bersama2 si chinta   tak bekerja...
nak tanggung anak yang seramai 4 orang...
si chinta pernah kerja sebagai tukang buat rumah brsama kawannya...
akak dgn si chinta pernah menjual nasi lemak di B'field(berdekatan dgn stesen monorail)..
sebelum menjual kat B'field, akak ada mencube di beberape tempat...tapi tak jalan..
selebihnya akak bersedekah nasi lemak yang tak habis tu...
last sekali akak cuba kat B'field tu...masa tu ada jgak dugaan yang melanda...
masa tu orang ramai tapi seolah2 orang tu tak nampak akak dgn si chinta menjual kat situ...
sampai kan orang buta (memang la dia tak nampak tapi ada deria baukan..) boleh melintas jalan utk membeli nasi lemak yang di seberang jalan..macam2 lagi la...ada yang dah order tapi cancel pas tu pegi tempat lain pulak....tapi akak dgn si chinta tak putus asa..kami perbaiki sebaik mungkin ape kekurangan kami....
Alhamdulillah  akhirnya kami berjaya jugak menarik pelangan...
itu sebahagian dari hidup akak geb...kalau nak ceta..banyak lagi...
nanti-nanti la kita ceta ye..
bagi akak..kalau hidup kita ni bermula dari bawah ataupun dari kita hidup susah..kita akan lebih menghargai ape yang kita ada sekarang..kesusahan hidup juga membuat kan diri kita lebih matang...
susah senang hidup bersama si chinta lebih membuat kan hubungan kita lebih erat dan kita lebih menghargai pasangan kita..kita seharusnya menghargai ape yang pasangan kita ada sekarang ni..tak perlu lah kita saling ungkit mengungkit, menunding jari sesama kita atas masalah yang timbul dan sebagainya..
kita jangan cepat lupa atau riak dengan ape yang kita ada sekarang...
seharusnya kita berpijak di bumi yang nyata.
kita harus ingat kalau TUHAN nak ambil ape yang kita ada sekarang ni..sekelip mata sahaja.
boleh diambil NYA..
Ingatlah orang2 yang ada di sekaliling kita..sehingga kita berada dalam keselesaan sekarang
terutamanya pasangan kita.
DIA  pasangan hidup kita...
DIA insan yang kita pilih sendiri,,bukan atas dasar paksaan..
DIA cinta kita yang pertama..
DIA  orang yang memahami kita
DIA  bapa anak2 kita
DIA SUAMI kita
hargailah pasangan kita
kerana DIA telah banyak berkorban umtuk hidup kita dan anak2 kita
(untuk yang benar2 bernama suami yang bertanggungjawap lah ye..)


akak Geb...
bangga dgn si chinta


Rasa macam malas je...

allooo haiiii..
bila tengok belog sendiri...adoiiii macam tak syok je....
ye la....masuk yang ni baru 4 entry je.....tu yang mcm malas je...
kekawan semua tolong ye...tolong bagi semangat skit...
kat beog yang lama akak gebu ada kata...
jangan la sampai terkubur layu belog odah/kak ude...tapi ape nak buat kan...
Ude akan cube lagi buat sampai boleh..nak seribu dayakan..tak nak seribu dalih...
sesape yang tau tu tolong la ye...
tolong kami..bantu kami...beri semula nyawa belog kami...




akak gebu/odah / kak ude...

Isnin, 30 Mei 2011

Salam Kemaafan..

Allo aiiii....
ni nak ceta sikit...ni sebenonya sambungan blog Ude yang lama..masih lagi tajuk dan name yang sama...cume yang lama
http://shahudashafii.blogspot.com
yang baru tambah sikit je
http://shahudashafii93.blogspot.com
tu je
last entry ari tu 23/5/2011..atas sebab2 tertentu Ude tak dapat nak teruskan blog yang satu tu...huhuhuhu..sebenonya terkilan sungguh hati ni..
dah lah baru dalam dunia blogger ni...dahjadi macam ni...
tak ape lah ye...buat sahabat2 semua harap dapat le jadi sahabat dalam blog Ude yang ni..
bayak ceta yang dah Ude dah tertinggal..xpe lah...anggap la ni sebagai dugaan..semoga diri ude ni tak mudah putus asa...
oklah...nanti Ude ceta lagi ye

perkenalan...

halloooooo aiiii....
bila kak gebu x leh bukak belog kek gebu...adoiiii
kak gebu rasa geram je...sakit hati...terkilan..
dah la kak gebu ni bute IT sikit(sikit je ye..)
nak tak nak kena la akak gebu buat belog baru...
mula bertatih dari awal...
sape2 yang baru baca belog akak gebu ni...boleh le baca beloh akak gebu yang lama ye..
akak gebu ni tak le GEBU mana pun...gebu dah jadi kecut...
kalau dulu akak gebu namekan Odah / Kak. Ude... la ni nak tukar la pulak..
tengok la sampai bila..agak2 boring nanti akak gebu tukar le...